Slik får du kontroll på mobilkostnadene

Finansavisen mandag 29. februar | Administrerende direktør i Telering bekrefter utfordringene vi i Mytos får presentert fra mange av våre kunder.

– Skal en mindre bedrift gi Apples toppmodell til alle ansatte, ryker kanskje bunnlinjen det året, forteller administrerende direktør i Telering til Finansavisen mandag 29. februar. Med dette bekrefter han utfordringer vi i Mytos får presentert fra mange av våre kunder.

I dagens arbeidsliv er det en stadig økende trend at ansatte ikke bare får dekket mobilforbruket sitt, men også selve mobiltelefonen. Særlig gjelder dette i de virksomhetene som ikke har fasttelefoner, gjerne små- og mellomstore bedrifter.

Store utfordringer for de små

– Disse selskapene er sårbare for kostnadene dette medfører, sier Lars Ole Allum i Mytos. Han påpeker at det ofte er en forventning blant de ansatte at de kan velge hvilken mobiltelefon de ønsker. I mange tilfeller er det den nyeste iPhonemodellen som står på ønskelisten. – Det kan by på store utfordringer dersom man ikke har klare retningslinjer for hva bedriften dekker, forteller Allum.

Kostnader ned – inntjening opp

Også Mads Vårdal, Head of Business Development i Teki Solutions merker endringene i markedet: – Vi ser en markedsutvikling der hardware blir dyrere og bedrifter presses hardt på marginer. Kostnader må ned, og inntjening må opp, sier Vårdal.

Han peker på at kostnadsfokuset krever bruk av nye digitale verktøy for å effektivisere arbeidsprosessene hos bedriftene. – Ny teknologi fører ofte til at man også må ha oppdatert hardware, noe som for mange betyr utskiftning av eldre mobiler, og en høy investeringskostnad, forteller Vårdal.

Se også: Spar inntil 20 prosent på mobilkjøp

Etterlyser klarere retningslinjer

Mytos blir ukentlig kontaktet av bedrifter som trenger hjelp med å sette opp klare retningslinjer for mobilbruk. De er fortvilet over kostnadene som påløper blant annet til kjøp av nye telefoner, reparasjon av knuste skjermer, forbruk at data i utlandet, kjøp av innholdstjenester og varer via mobilregningen.

– En klar policy der det kommer tydelig fram hva som dekkes er til stor verdi for både bedriften og de ansatte. Det er ryddig og forutsigbart, og man slipper individuelle vurderinger, sier Allum. Når bedriftene har satt opp riktig mobilpolicy i Mytos, trekkes de ansatte automatisk i lønn for beløp utover det som er avtalt.

Har man for eksempel en policy om at bedriften dekker kr 4.000 til ny mobiltelefon hvert annet år, kan den ansatte velge å kjøpe en dyrere variant og bli trukket i lønn for mellomlegget. Slik får de ansatte frihet til å ha den telefonen de ønsker, og samtidig benytte den til alt fra å se på Netflix på hytta til å betale for varer og tjenester via mobilregningen.

Sjekkliste for mobilbrukpolicy

Har du ikke en mobilbrukpolicy i virksomheten din? Her er sjekklisten for hva du bør ta stilling til og tenke på ved utarbeidelse av retningslinjene:

  • Hvilke type stillinger får dekket mobiltelefon
  • Hvor mye av utgiften til ny telefon dekker bedriften, og hva må den ansatte dekke selv
  • Hvor ofte kan den ansatte bytte telefon
  • Hvem dekker skader
  • Hvilke type stillinger får dekket mobilforbruk
  • Hvor mye dataforbruk dekker bedriften
  • Dekker bedriften forbruk i utlandet
  • Hvordan håndteres belastning av innholdstjenester
  • Hvordan trekkes kjøp av varer og tjenester via mobilregningen

Trenger du hjelp?

Ring Lindis, Robin eller Sten-Åge

Om TEKI Solutions

Teki Solutions er eier av flere bedrifter som har spesialisert seg på å levere brede IKT-løsninger med rådgivning, organisatorisk implementering og opplæring. Teki Solutions eier selskapene Smartworks AS og 9 Nordialog-avdelinger på Østlandet (Oslo, Skøyen, VG-Passasjen, Asker, Gardermoen, Drammen, Vestfold, Ski og Fredrikstad og 1 Telehuset-avdeling (Fornebu). Teki Solutions er den største aktøren i Nordialog-kjeden med 135 ansatte og en samlet omsetning på 700 MNOK.