Hvor blir det av Mobildirektøren?

Flere bedrifter opplever større mobilkostnader i bedriften til tross for lavere priser fra mobiloperatørene. Er tiden inne for å ansette Norges første Mobildirektør?

 

Mange virksomheter opplever at mobilkostnadene øker og øker, mens operatørene reklamerer med lavere og lavere priser. Det er lett å se hvorfor dette paradokset oppstår, og uforståelig at ledelsen ikke tar det innover seg.

Mobilen har vært et verktøy til å ringe med, sende SMS og etter hvert lese e-post. Dermed har man ikke sett behovet for å bruke ressurser eller verktøy for å håndtere mobilitet i virksomheten. Mobilen har bare vært et ”nødvendig onde”.

Hvem hadde trodd for få år siden at mobilen ville bli et så multifunksjonelt verktøy som den er i dag? Mobilen er blitt det mest selvfølgelige verktøy for både barn og oldemødre. Alle bruker mobilen. Til alt. Hele tiden. Dette gjør også ansatte i bedrifter og det offentlige. De har en smarttelefon som de fikk ved ansettelse, og de fleste tar med det mobilnummeret de hadde før – det er jo blitt en del av deres identitet.

Men det er ikke bare mobilnummeret de tar med seg. De tar også med seg sine mobilvaner og tenker ikke på at dette påfører arbeidsgiver ekstra kostnader. Og hva skjer da hvis man opererer med «fri mobil» for sine ansatte? Dette er en av de viktigste grunnene til at mobilkostnadene øker selv om prisene går ned. Og det er derfor ledelsen i både private og offentlige virksomheter må endre sitt forhold til mobilen.

Det må bli like selvfølgelig å ha en mobilstrategi som en IT-strategi. Først da vil man få kontroll over kostnadene og kontroll over sikkerheten. Og slutte å se på mobilen som et nødvendig onde.

Er tiden endelig inne for å ansette Norges første Mobildirektør?

 

Skrevet av Sten-Åge Olsen