Spar inntil 20 prosent på mobilkostnadene

Det stilles krav til effektive arbeidsprosesser, ny teknologi og oppdatert hardware. Les vårt intervju med Mads Vårdal, Headof Business Development i Tek Solutions.

– I telecombransjen ser vi en markedsutvikling der hardware blir dyrere, samtidig som bedrifter presses på marginer og økonomi, sier Mads Vårdal, Head of Business Development i Tek Solutions. Det stiller krav til effektive arbeidsprosesser, ny teknologi og oppdatert hardware.

Det er et tøft marked der kostnader må ned, og inntjening må opp. – Dette er et scenario som peker mot bruk av ny teknologi for å effektivisere arbeidsprosesser gjennom applikasjoner og digitale verktøy, sier Vårdal.

Krav om oppdaterte mobiltelefoner

For mange bedrifter betyr dette at de også må oppdatere bedriftens hardware, og at ansatte må skifte ut eldre mobiler. De høye investeringskostnadene har skapt et enormt prisfokus i bransjen, og mye handler om å presse innkjøpsprisen til det ytterste for å sikre «gode» kjøp.

20 prosent kostnadsbesparelse

I en hardt presset telecombransje er det minimalt å hente på marginer. Det handler ikke om å spare en ekstra tier per enhet, men om å gjøre smarte kjøp som gir betydelig besparelse over tid: – Vi hjelper våre kunder med å implementere et livssyklusprogram over 24 måneder, som gir forutsigbare og sterkt reduserte kostnader for mobil hardware, sier Vårdal.

Han påpeker at det er verdt å bruke tid på disse forhandlingene. – Gjennom resirkulering, leasing og trade-in på gammelt utstyr, kan vi gi bedrifter inntil 20 prosent besparelse på hardwarekostnader over en 24 måneders periode, forteller Vårdal.

I tillegg anbefaler Vårdal at kundene har en mobilpolicy med Mytos, der de ansatte selv kan ta en del av regningen dersom de ønsker en annen mobiltype enn det bedriften framforhandler. Har man for eksempel en policy om at bedriften dekker kr 4.000 til ny mobiltelefon hvert 2. år, kan den ansatte velge å kjøpe en dyrere variant og bli trukket i lønn for mellomlegget.

Les også: Slik får du kontroll på mobilkostnadene

Samarbeid for å lykkes

Vår sentrale rolle fremover blir å rådføre våre kunder til å gjøre smarte kjøp, både på teknologi, tjenester og hardware. Det viktigste elementet for å lykkes sammen, er å våge lytte til gode råd og diskutere dette som en utfordring man skal løse i fellesskap, ikke gjennom et regneark, avslutter Vårdal.

Om TEKI Solutions

Teki Solutions er eier av flere bedrifter som har spesialisert seg på å levere brede IKT-løsninger med rådgivning, organisatorisk implementering og opplæring. Teki Solutions eier selskapene Smartworks AS og 9 Nordialog-avdelinger på Østlandet (Oslo, Skøyen, VG-Passasjen, Asker, Gardermoen, Drammen, Vestfold, Ski og Fredrikstad og 1 Telehuset-avdeling (Fornebu). Teki Solutions er den største aktøren i Nordialog-kjeden med 135 ansatte og en samlet omsetning på 700 MNOK.