Vi lever i en tid hvor endringer og nyheter kommer i et stadig høyere tempo. Mobilbransjen er intet unntak. Både mobilbruk- og teknologi er i rasende utvikling, og gir oss utfordringer og krav om å ta beslutninger på løpende bånd. For mange er det å ta gode beslutninger i dette tempoet vanskelig.
Som ildsjel i Mytos vil jeg slå et slag for «den gode beslutningen» – og hva er egentlig det? I en samtale med min sønn diskuterte vi hva som er forskjellen på de som lykkes og de som ikke lykkes, både i privatlivet og i jobbsammenheng, og vi ble raskt enige om at de som lykkes er de som tar flest gode beslutninger.
Hva er så en god beslutning?
Jeg liker å dele beslutninger inn i 4 kategorier, denne gang i jobbsammenheng:
- Beslutninger som er bra for deg selv, og bra for selskapet
- Beslutninger som er bra for deg, men dårlig for selskapet
- Beslutninger som er dårlig for deg, men bra for selskapet
- Beslutninger som er dårlig for deg, og dårlig for selskapet
Ut fra denne inndelingen er lett å se at vi gjerne vil ha flest av type 1. Dessverre er det flere som ender opp på 2 og 3, mens jeg håper at man unngår 4.
Nedprioriter egne behov
For at selskapet eller organisasjonen vi representerer skal nå sitt mål, må vi være villig til å sette egne behov og ønsker til side. Dette kan være vanskelig, men er ofte nødvendig. På lengre sikt vil man oppleve at det blir lettere å ta beslutninger som er bra både for deg og for selskapet.
Et eksempel på dette kan det være at en leder vender tommelen ned for digitalisering i selskapet enda det vil føre til mer kostnadsbesparende, sikrere og effektive løsninger. Høres smart ut, men digitaliseringen vil også føre til mindre administrasjon som igjen kan påvirke arbeidssituasjonen til flere i lederens avdeling. For å unngå ubehagelig nedbemanning og omstilling, kan denne lederen sette sitt eget behov først og stoppe utviklingen som absolutt ville tjent selskapet på lang sikt.
Sett selskapet i fokus
Skal vi oppnå suksess både privat og i jobb, ha fokus på den gode beslutningen, og tenk at du alltid skal forsøke å oppnå alternativ 1.
Utfordrende? Absolutt.
Verdifullt? Oh yes!
Spesielt i faser der teknologien gjør kvantesprang og menneskene løper etter.
/Sten-Åge Olsen