Slik kan ansatte bruke jobbmobilen til privat forbruk

mann som holder telefon

I dagens arbeidsmarked er det for mange ansatte blitt ett krav om å få dekket mobiltelefon fra arbeidsgiver. Men hva er det riktig at bedriften skal betale for, og hva må den ansatte selv dekke av mobilkostnader?

Bruken av mobiltelefon har endret seg drastisk de siste årene. Fra å være et verktøy man kun brukte til å ringe og sende tekstmeldinger med, brukes nå mobilen som arbeidsverktøy, underholdningssenter og lommebok. Vi bruker mer data, vi streamer filmer og musikk og bruker utallige applikasjoner. Vi kommuniserer rett og slett på en annen måte en vi gjorde tidligere, og bruken av private tjenester øker.

Hva inkluderes i ”fri mobil”?

”Fri mobil” er et begrep som mange bedrifter har i sine ansettelsesavtaler. Dette begrepet kom for en del år siden da bruken begrenset seg til samtaler og tekstmeldinger. I dag er dette inkludert i de aller fleste abonnement, og ekstrakostnadene kommer fra innholdstjenester.

Nå er det helt vanlig å betale for varer og tjenester med mobiltelefonen. Vi gir penger til veldedige formål, stemmer på vår favoritt i ulike tv-programmer og betaler parkering og kinobillett til barn. Bruken av denne type tjenester har eksplodert, også for ansatte som får dekket mobilregningen av arbeidsgiver. Det skaper utfordringer for bedrifter som tilbyr ”fri mobil” til sine ansatte.

Frihet for den ansatte
Vi opplever stadig at virksomheter er skeptiske til å gi de ansatte muligheten til å bruke telefonen privat, med fare for å bli sittende med regningen for deres private forbruk. Vi som jobber med denne problemstillingen har en klar anbefaling:

Gi de ansatte friheten til å bruke telefonen som om det var deres egen!

Ved å lage gode retningslinjer og en mobilpolicy som fastsetter hva arbeidsgiver dekker og hva den ansatte skal dekke selv, får man en fleksibel og god løsning for begge parter. De aller fleste ansatte forstår at bruken av mobilbetalbare innholdstjenester ikke skal betales av virksomheten, men ønsker likevel å kunne bruke mobiltelefonen til dette for å forenkle egen hverdag.

Ha kontroll over mobilkostnadene

Vår misjon er å hjelpe kunder som ønsker å tilrettelegge for en god og forutsigbar mobilitetstrategi både for ansatte og virksomheten. Det innebærer at du som arbeidsgiver:

  • definerer en god og rettferdig mobilpolicy som er lik for alle, slik at det er tydelig for dine ansatte hva virksomheten skal dekke og hvilke typer tjenester de ansatte har muligheten til å bruke men må dekke selv
  • definerer en standard på datapakke ut i fra hva du mener de ansatte har behov for, men lar de ansatte få muligheten til å kjøpe seg opp til en større datapakke hvis de ønsker det
  • gir de ansatte friheten til å bruke telefonen til det de ønsker, og har et verktøy som skiller ut disse kostnadene på mobilregningen og trekker ansatte i lønn automatisk for å spare tid på manuelt arbeid

Ikke legg begrensninger på mobilbruken for dine ansatte. Det vil gjøre hverdagen deres lite fleksibel, og du blir en mindre attraktiv arbeidsgiver. Med gode rutiner og gode verktøy finner du en løsning som er forutsigbar og god, både for de ansatte og deg som arbeidsgiver.

Ta kontakt for en hyggelig prat!

Lindis Foss Vinje

Selger

Mobil: 918 83 190

lindis@mytos.no