Swipp.com: Verktøyet som gjør skatterapportering av bonuspoeng til en lek
SAS EuroBonus gjør det enkelt for ansatte og bedrifter å oppfylle skatte- og rapporteringsplikten når bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng brukes til private reiser og andre private kjøp. De er første kundeklubb som tar i bruk Swipp, og nå inviteres alle lojalitetsprogrammer til samme plattform.
Det norske programvareselskapet Mytos har utviklet verktøyet Swipp, som lanseres 20. februar. Swipp gjør det enkelt for ansatte og bedrifter å overholde de nye reglene om beskatning av naturalytelser som gjelder fra 1. januar 2019.
SAS først med å ta grep for kundene
SAS EuroBonus er første lojalitetsprogram som er tilgjengelig i Swipp. Når en person på jobbreise opptjener bonuspoeng til sin private SAS EuroBonus-konto, drar den ansatte bonuspoengene (swippes) til jobbkontoen inne i Swipp. Poeng opptjent på private flyreiser sendes derimot til den private kontoen for bonuspoeng.
Skatteplikten oppstår først når den ansatte bruker poeng fra jobbkontoen til å kjøpe private reiser eller andre ting. Da gjør Swipp det svært enkelt for den ansatte å overholde skattereglene, ved å hente ut de skattepliktige poengene og rapportere riktig kronebeløp til arbeidsgiver.
– Vi er utrolig stolte over at SAS EuroBonus valgte Mytos til å løse et problem for deres mange reisende. Siden SAS ikke selv har noe direkte ansvar for at andre arbeidsgivere og deres ansatte oppfyller skatte- og rapporteringsplikten, vil jeg samtidig berømme dem for at de tok dette grepet, sier daglig leder Lars Ole Allum i Mytos.
Alle kundeprogrammer kan utløse skatteplikt
Bonuspoeng for flyselskaper er imidlertid bare ett av flere eksempler på kunde- og lojalitetsprogrammer hvor den ansatte kan få skatteplikt når poeng opptjent i jobbsammenheng brukes til private kjøp.
– Hoteller, bilutleie, dagligvarehandelen, kredittkortselskaper. Det er mange eksempler på aktører som gir ulike varianter av bonuspoeng basert på bruk. Dersom den ansatte legger ut for arbeidsgiver og får bonuspoengene privat – som så brukes til private kjøp – er hovedregelen at det oppstår skatteplikt for den ansatte og rapporteringsplikt for arbeidsgiver, sier Allum.
Slik fungerer det: Gratis for ansatte – satser på bedriftskunder
Swipp er gratis tilgjengelig for alle på Swipp.com, og det er enkelt å knytte den til egen SAS EuroBonus-konto – og alle andre lojalitetsprogrammer som blir tilgjengelig der. Ved bestilling samtykker EuroBonus-medlemmer til vilkårene for Swipp, og Mytos får tilgang til API fra SAS for å lese transaksjonene på medlemmets EuroBonus-konto.
Det koster heller ingenting å sende riktig beløp til arbeidsgiver, som får nødvendige data til å oppfylle rapporteringsplikten. Mytos vil derimot ta betalt for en løsning for arbeidsgiver, som gjør det raskt og enkelt å ivareta arbeidsgivers rapporteringsansvar uavhengig av hvilket lønnssystem de bruker.
– Det som alltid har vært kjernekompetansen i Mytos, er å utvikle programvare som hjelper en arbeidsgiver med ulike lønnsrelaterte beløp hver enkelt ansatt har i jobben. Fakturakontroll for mobiltelefoni er kanskje det mest kjente eksempelet på hva vi har gjort før, der arbeidsgiver får både kontroll og effektiv hjelp til å ivareta rapporteringsplikten. En viktig egenskap ved alle Mytos-løsninger er å kunne levere datafiler til alle typer regnskaps- og lønnssystemer, sier Allum.
Skatt på bonuspoeng: Slik er kompleksiteten
Det er ingen liten rapporteringsbyrde arbeidsgivere er pålagt når de fra 2019 har fått ansvaret for at arbeidstakernes private bruk av bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng blir skattlagt. Her er noe av kompleksiteten som arbeidstakere og arbeidsgivere må forholde seg til:
· Bonuspoeng som er opptjent privat må skilles fra poeng opptjent gjennom jobben. Det er kun bruk av sistnevnte som er relevant for skattemyndighetene.
· Det er ikke skatte- og rapporteringsplikt dersom bonuspoeng brukes til å kjøpe varer og tjenester i jobbsammenheng.
· Arbeidstaker skal skattlegges først når bonuspoeng opptjent gjennom jobben blir brukt til privat kjøp av varer og tjenester.
· Det er markedsverdien av de kjøpte varene eller tjenestene som skal tillegges inntekten og skattlegges. Markedsverdien er hva kjøpet ville kostet den ansatte dersom det ble gjort uten bonuspoeng.
· Dersom arbeidsgiver har kjennskap til at bonuspoeng (opptjent gjennom jobben) er brukt til private kjøp, har arbeidsgiver ansvaret for å beregne markedsverdien.
· Arbeidsgiver skal rapportere arbeidsgiveravgift og gjennomføre forskuddstrekk av skatt på samme måte som for lønn av verdien av kjøpene gjort for bonuspoeng opptjent gjennom jobben.
· Arbeidsgiver har ansvaret for at arbeidstakerens skattepliktige beløp fra bruk av bonuspoeng blir rapportert til skattemyndighetene.
· Bruken av bonuspoeng skal skattlegges som lønn.
Mer informasjon
Kontakt daglig leder Lars Allum i Mytos på tlf. 472 93 575 eller e-post lars@mytos.no.
Om Mytos
Mytos AS utvikler IT-løsninger som hjelper kunder med å forenkle og automatisere arbeidsprosesser som ellers ville vært svært ressurskrevende. Våre løsninger gjør det enkelt og effektivt å administrere ansattes mobilløsninger slik at ansatte selv får frihet til å bestille abonnement, mobiltelefoner, utstyr, tjenester og applikasjoner. Slik får arbeidsgiver full kostnadskontroll samtidig som både bedrift og ansatt overholder relevante regler og rutiner.
Mytos er og skal fortsette å være den ledende aktøren i mobilmarkedet på å løse slike problemstillinger for arbeidsgivere og ansatte. Mytos opplever sterk vekst basert på vår strategi å videreutvikle vår software til stadig nye bruksområder og kundegrupper. Mytos er et datterselskap av Techstep ASA.